
فضیلت و پاداش زیارت امام رضا – علیه السلام –
سید على حسینى
محبت ودلبستگى شدید مؤمنان به رسول خدا و اهل بیت او – علیهم السلام – از ویژگیهاوامتیازهاى مومنان است آنان. همواره از ژرفاى جان به اهل بیت عشق مىورزند و در پى دستیابى به رضایت آنان هستند وطبیعى است که محبت به آنان جلوهها و آثار گوناگونى در زندگى دارد و زیارت مرقدهاى پاک و نورانیشان در زمره مهمترین آن جلوه هاست. اگر حتى یک روایت در فضیلت زیارت معصومان – علیهم السلام – صادر نشده بود، ادب در برابرآنان، مومنان را وامى داشت به زیارت حرمهاى مطهرشان مشرف شوند و افزون بر عرض ارادت و شیفتگى خود ازدریاى معنویت بى بدیل و ناپیدا کرانه آنها جرعهها نوشند و روح خود را با نزدیک ساختن به آن ارواح بلند و بى نظیر شاداب سازند.
در روایات رسیده از پیامبر خداو اهل بیت – علیهم السلام – درباره فضیلت زیارت معصومان – علیهم السلام – و آداب آن و گروهى از عبادات و احکام حرمشان روایات متعدد و متنوعى از معصومان – علیهم السلام – رسیده است که محدثان بزرگ در ثبت و ضبط آنهاکوشیدهاند.
این نوشته در پى آن است که سخنان پیامبر خدا – صلى اللَّه وعلیه وآله – و دیگر معصومان – علیهم السلام – را درباره فضیلت زیارت حضرت على بن موسى الرضا- علیه السلام – گزارش کند.
روایات در بردارنده فضیلت زیارت آن حضرت شگفتانگیز و بسیار مهمتر از آن چیزى است که در اینبارهگفته شده است. همان طور که مىدانیم امام على بن موسى الرضا – علیه السلام – ازبزرگترین مؤمنان، شهیدان، صالحان، صدیقان ویکى از معصومان – علیهم السلام – است. بر طبق روایات و آیات قرآن کسى که حتى یکى ازصفتهاى یادشده را داشته باشد، نزد خداى متعال جایگاه ممتاز و بلندى دارد وبه طور کلى زیارت قبرش مطلوب است و داراى آثار معنوى.(۱)
درمدخل این بخش به عنوان نمونه به چند روایت در این باره اشاره مىشود.
جناب کلینى و صدوق دراین باره از حضرت على بن موسى الرضا – علیه السلام – این گونه نقل کردهاند:
هریک از امامان معصوم – علیهم السلام – بر گردن دوستان و شیعیان خود پیمان و عهدى دارند و وفاى کامل به آن پیمان و اداى نیکوى آن عهد، زیارت مرقدهاى مطهر آنان است. پس هر کس از سر میل و رغبت به زیارت و اعتقاد به آن چه آنان گرایش داشتند، به زیارت بشتابد، روز قیامت ائمه – علیهم السلام – شفیعان او خواهند بود(۲).
بر طبق روایتى دیگر، حسن بن وشّاء مىگوید: ازحضرت رضا – علیه السلام – پرسیدم: پاداش زیارت قبریکى از ائمه – علیهم السلام – چیست؟
آن حضرت فرمود: «مانند ثواب زیارت قبر امام حسین است.»
پرسیدم: پاداش کسى که قبر امام حسین – علیه السلام – را زیارت کند، چیست؟
فرمود: سوگند به خدا پاداش او بهشت است(۳).»
عبدالرحمن بن مسلم از امام صادق – علیه السلام – دراین بارهچنین نقلکرده است:
«کسى در زمان مرگ ما، قبرهاى ما را زیارت کند، مانند کسى است که درزمان حیاتمان ما را زیارت کند(۴).»فضیلت زیارت حضرت امام رضا – علیه السلام –
همان طور که پیشتر اشاره شد، حضرت رضا – علیه السلام – از کاملترین مومنان، صدیقان، مجاهدان، صالحان، شهیدان، هادیان امت وهشتمین معصوم و فرزند رسول خدا و امیرمومنان – علیهماالسلام – است و هر کدام از خصلتهاى یاد شده سبب مىشود زیارت ایشان از پاداش و آثار خاصى برخوردار باشد،(۵) که در این نوشته از توضیح آنها صرف نظر مىشود و در این بخش روایاتى را که از پیامبر خدا و ائمه – علیهم السلام – درباره فضیلت زیارت آن حضرت نقل کردهاند فراروى خوانندگان مىنهیم :
۱ – پاداش زیارت حضرت رضا در مقایسه با پاداش حج
جناب شیخ طوسى از حضرت رضا – علیه السلام – نقل کرده است که آن حضرت فرمود:
«در خراسان بقعهاى است و زمانى خواهد آمد که آن بقعه همواره محل رفت و آمد و مطاف فرشتگان مىشود تا روز قیامت که در صور دمیده مىشود و قیامت فرا مىرسد.»
پرسیدند: اى پسر رسول خدا! این بقعه کدام بقعه است؟ فرمود:
«این بقعه در سرزمین طوس است، به خدا سوگند! آن زمین باغى از باغهاى بهشت است. هر که مرا دراین بقعه زیارت کند مانند کسى است که رسول خدا را زیارت کرده است و براى او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته خواهد شد و من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود.»(۶)
در روایتى دیگر بزنطى مىگوید: نامه حضرت رضا – علیه السلام – را خواندم، در آن نامه چنین آمده بود:
«به شیعیان من بگو زیارت من به اندازه هزار حج پاداش دارد.»
بزنطى مىگوید از امام جواد – علیه السلام – از روى تعجب پرسیدم: به اندازه هزار حج؟ آن حضرت فرمود: «آرى: به خدا سوگند کسى که او را زیارت کند در حالى که حق او را مىشناسد، به اندازه هزار، هزار حج (یک میلیون حج) پاداش دارد(۷).»
بر طبق روایتى دیگر امام موسى بن جعفر – علیه السلام – فرمود:
«کسى که قبر فرزندم على – علیه السلام – را زیارت کند، پاداش او هفتاد حج نیکو و مقبول خواهد بود.»
مازنى مىگوید: از سر تعجب پرسیدم: هفتاد حج؟ فرمود:
«هفتاد هزار حج.»
عرض کردم: زیارت او به اندازه هفتاد هزار حج پاداش دارد؟ فرمود: آرى! بسیارى از حج هاپذیرفته نمىشوند. هر کس فرزندم على را زیارت کند ویک شب نزد ایشان بماند، به کسى مىماند که خدا را در عرش زیارت کرده است.»(۸)
در برخى از این روایات هفتاد حج و در برخى هزارحج و عمره و در برخى یک میلیون و در برخى هفتاد هزار حج وعمره پاداش زیارت امام رضا – علیه السلام – قرار داده شده است.
این روایات با هم ناسازگارى ندارد؛ زیرا گروهى از روایات به طور روشن نشان مىدهد که مخاطبان امام کاظم، امام رضا و امام جواد – علیهم السلام – زمینه و ظرفیت شنیدن فضیلت بسیار گران و ارزشمند زیارت آن حضرت را نداشتند؛ از این رو، امام – علیه السلام – ظرفیت آنان را ملاحظه کرده و باتوجه به آن از ثواب زیارت مرقد مطهر حضرت رضا – علیه السلام – سخن مىگفتند. گواه این نکته آن است که آنان از شنیدن حتى اندکى از اجر زیارت آن حضرت شگفت زده مىشدند. همان طور که روایات یاد شده نشانگر آن است که اجر بالا و ثواب هزارهزار حج براى همه زائران ایشان نیست، بلکه تنها آن دسته از زائران ایشان از آن مرحله از پاداش بهره خواهند برد که از روى معرفت ایشان را زیارت کنند و حق آن حضرت را به گونهاى شایسته بشناسند.
افزون بر آن که، همان طور که خواهد آمد، زیارت حضرت رضا – علیه السلام – در همه زمان ها یکسان نیست بلکه در برخى از زمانها فضیلت افزونترى دارد و نیز باید توجه داشت گروهى از زائران در مسیر زیارت به رنج و زحمت مىافتند و زیارت براى آنان سختىهایى دارد، که پاداش زیارت این گروه بیشتر خواهد بود.۲- نشاط و شادابى
زیارت امام رضا – علیه السلام – براى زائرانى که از سر شوق و عشق به بارگاه ملکوتى و قدسى آن حضرت مشرف شدهاند، فواید گوناگونى دارد. آن حرم پاکیزه و دلانگیز سرشار از معنویت است و جذبههایش آن چنان تاثیرى بر جان زائر مىگذارد که به مقدار ظرفیتش مىتواند از آن چشمه جوشان معنویت بنوشد و در نتیجه اندوه نشسته بر جان او زدوده شده و غمها از جانش رخت بر مىبندد. پیامبر اعظم – صلى اللَّه وعلیه وآله – فرمود:
«پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هر انسان اندوهناکى او را زیارت کند، خداى عزوجل اندوه او را از بین خواهد برد و هر گناهکارى که به زیارت او بشتابد، خدا گناهانش را مىآمرزد.»۳- آمرزش گناهان
زمین طوس و آن جاکه فرزند بى همتاى موساى فاطمه – علیهماالسلام – به خاک سپرده شده گوهرى است گرانبهاکه خاک بهشت بر آن حسرت برد و فرشتگان براى زیارت آن گروه گروه از آسمان به زمین مىشتابند. فضاى معنوى و الهى حرم مطهر به گونهاى است که جان زائران در زلال کوثر ان شستوشو داده خواهد شد و گناهشان خواهد ریخت. در واقع، آنان که از سر صدق و براى زیارت پا در آن زمین قدسى مىگذارند، خداى عزوجل جامه ذلت معصیت را از تن هایشان مىکند و بار سنگین گناه را از دوششان بر مىدارد.
در روایات متعددى به این نکته اشاره شده است. امام جواد – علیه السلام – فرمود:
«هرکس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خدا گناهان گذشته و آیندهاش را مىآمرزد(۹).»
وشاء مىگوید: على بن موسى الرضا – علیه السلام – درباره فضیلت زیارت قبرشان چنین فرمودند:
«به زودى از سر ظلم و ستم با سم کشته خواهم شد. هر کس مرا زیارت کند و حال آن که حق مرا مىشناسد، گناهان گذشته و آیندهاش را خدا مىآمرزد.»(۱۰)۴ – نجات و فریاد رسى
بر طبق آیات قرآن و سخنان معصومان – علیهم السلام – قیامت روز دشوارى است؛ روزى است که پردهها کنار مىرود و خداى متعال چهره واقعى آدمیان را مىنمایاند و همه باید پاسخ گوى اعمال خود باشند. این روز بسى طولانى است و براى رهایى از دشواریهاى آن باید از مراحل مختلف به سلامت عبور کرد. برخى از این مراحل هولناک عبارت است از هنگامى که نامههاى اعمال گناهکاران و صالحان به آنان داده مىشود و زمانى که این اعمال با ترازوهاى خاص سنجیده و وزن مىگردد و گاه عبور از پل صراط. بر پایه روایاتى که محدثان بزرگ شیعه و سنى روایت کردهاند، در آن شرایط حساس، حضرت رضا – علیه السلام – زائرانش را دستگیرى کرده و نجات مىدهد.
حمدان دیوانى از آن حضرت در این باره این گونه نقل کرده است:
«هر کس مرا با دورى سرا و مقبرهام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمىیابم و از هولهاى رستاخیز مىرهانم. آن گاه که نامههاى اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.»(۱۱)۵ – شفاعت
بسیارى از آدمیان دست کم بخش عظیمى از زندگى خود را با غفلت مىگذرانند و چون روز حساب فرا رسد باید در برابر خداى متعال بایستند و پاسخ آن چه را کردهاند و گفتهاند و روا داشتهاند، بدهند و خود را براى کیفر یا پاداش الهى آماده سازند و هول و هراس و دریغ و پشیمانى و بزرگى کیفر خداى متعال در آن روز به اندازهاى است که نمىتوان آن را توصیف کرد. در آن اوضاع و احوال سخت و سهمگین است که اولیاى الهى دوستان خود را شفاعت کرده و از هلاکت مىرهانند. بزنطى چنین روایت کرده است:
«از حضرت رضا – علیه السلام – شنیدم که فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالى که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد.»(۱۲)
در روایتى دیگر، حسن بن فضال از آن حضرت این گونه نقل کرده است:
«من مسموم و کشته و در غربت دفن خواهم شد و این مطلب را از طریق پدرم، به نقل از پدرش و اجدادش، از امیرمؤمنان، على بن ابى طالب از رسول خدا – صلى الله علیه و آله – مىدانم. آگاه باشید هر کس مرا با غربت و دورى سرایم زیارت کند، من و پدرانم روز قیامت شفیعان او خواهیم بود و کسى که ما شفیع او باشیم، اگر چه به اندازه جن و انس گناه داشته باشد، گناهان او بخشیده خواهد شد.»(۱۳)
بر طبق روایتى دیگر، هروى مىگوید: حضرت رضا – علیه السلام – وارد قبهاى شد که هارون در آن دفن شده است و با دست مبارکش در کنار آن خطى کشید و فرمود:
«این تربت من است و در آن دفن خواهم شد و خداى متعال این مکان را محل آمد و شد شیعیان و دوستانم قرار خواهد داد. به خدا سوگند هر یک از آنان که مرا زیارت کند، یا بر من سلام کند، به سبب شفاعت ما- که اهل بیت پیامبریم – مشمول بخشش و مهربانى خدا قرار خواهد گرفت.»
شیخ صدوق نقل کرده است که مردى از خراسان به آن حضرت عرض کرد: اى پسر رسول خدا! در خواب پیامبر خدا را دیدم، گو این که به من چنین فرمود:
«چگونه خواهید بود، زمانى که پاره تنم در سرزمین شما دفن شود و امانت من میان شما نگهدارى شود و ستارهام در خاک شما پنهان شود؟»
حضرت رضا – علیه السلام – فرمود:
«منم که در سرزمین شما دفن مىشوم و من پاره تن پیامبر شمایم و منم امانت و ستاره. آگاه باشید! هر کس مرا زیارت کند، در حالى که بشناسد حق و اطاعتى که خدا براى من واجب کرده است، من و پدرانم روز قیامت شفیع او خواهیم بود و کسى که من و پدرانم شفیع او باشیم، نجات مىیابد؛ گر چه بار گناه او به اندازه بار گناه انس و جن باشد.»(۱۴)۶ – رهایى از آتش جهنم
خداى متعال همواره در قرآن به کیفر دردناک و غیرقابل تحمل اخروى اشاره مىکند. بر پایه دهها آیه از کتاب خدا، جهنم جایگاه آنان است که از پروردگارشان روى برتابند و به حلقه بندگى شیطان و هواى نفس درآیند؛ و جهنم بد جایگاهى است براى آنان. آیات قرآن به ابعاد مختلف این مسئله اشاره کرده است. بر طبق این آیات، چون روز قیامت فرا رسد، آتش جهنم فراز آمده و خودنمایى مىکند. در این اوضاع و احوال ترس آور و دهشتناک زائران حضرت رضا – علیه السلام – از امتیاز بزرگى برخوردارند. آنان از آتش سوزان جهنم درامانند.
حضرت عبدالعظیم حسنى مىگوید: از امام هادى – علیه السلام – شنیدم که فرمود:
«مردم قم و آبه آمرزیده هستند؛ چون در طوس به زیارت جدم على بن موسى الرضا – علیه السلام – مىروند. آگاه باشید! هر که به زیارت آن حضرت بشتابد و در راه رفتن به طوس قطرهاى از آسمان بر سر او فرود آید، حتى اندکى به رنج و زحمت افتد، جسم او بر جهنم حرام خواهد شد(۱۵).»
حضرت رضا – علیه السلام – چنین نقل کرده است:
«من مظلومانه با سم کشته خواهم شد و در کنار قبر هارون الرشید دفن مىشوم. روز قیامت زائران قبرم با کرامتترین ورود را بر خداى متعال خواهند داشت و هر مومنى که مرا زیارت کند و قطرهاى آب از آسمان بر چهره او فرو ریزد و در راه زیارت به رنج و زحمت افتد، جسد او بر آتش جهنم حرام خواهد شد(۱۶).»
در ذیل این دو روایت نکتهاى آمده است که و آن این جسد آن دسته از زائران على بن موسى الرضا – علیه السلام – بر آتش حرام خواهد بود که در مسیر زیارت و حرکت به سمت مشهد قطرهاى باران از آسمان بر سرشان فرو ریزد. در این باره دو پرسش به ذهن مىآید: اول آن که مقصود حضرت از بارش یک قطره باران از آسمان چیست، دوم آن که آیا آنان که بدون این شرط به زیارت مىروند، به این پاداش دست نمىیابند؟
پاسخ پرسش نخست آن است که در آن روزگارکه مردم پیاده و یا با چهار پایان به سفر مىرفتهاند، بارش باران آنان را به زحمت مىانداخته است و در واقع، مقصود امام – علیه السلام – آن است که خداى متعال رنج و زحمت زائران آن حضرت را نادیده نخواهد گرفت و به آنان پاداش خواهد داد، از این رو، در روایتى دیگر از جناب عبدالعظیم حسنى این مطلب به گونهاى روشنتر نقل شده است. ایشان مىگوید: از امام جواد – علیه السلام – شنیدم که فرمود:
«هر کس پدرم را زیارت کند و در مسیر زیارت به سبب بارش باران، سرما و یا گرما و یا هر چیز دیگرى اذیت شود و به رنج افتد، جسد او بر آتش جهنم حرام خواهد شد.»
در پاسخ به سؤال دوم به نظر مىرسد براى رسیدن به پاداش بزرگ زیارت حضرت رضا – علیه السلام – ضرورتى ندارد زائر در مسیر حرکت و در مدت زیارت به زحمت افتد و هر که توفیق زیارت ایشان را یابد، به این پاداش عظیم دست خواهد یافت. صد البته همان طور که فرمودهاند: «افضل الاعمال احمزها»؛ «بافضیلتترین اعمال پر مشقتترین آنهاست». زحمت و مشقتى که زائر در راه حرکت به حرم مطهر ایشان مىبیند، برثواب او خواهد افزود. سخن رسول خدا – صلى الله علیه وآله – در این باره گواه روشنى بر این مطلب است.
امام صادق – علیه السلام – ازپدرانش از امیرمؤمنان، على – علیه السلام – نقل کرده است که رسول خدا – صلى الله علیه وآله – چنین فرمود:
«به زودى پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنى او را زیارت نمىکند، مگر آن که خداى عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام مىگرداند.»
در روایتى دیگر از امام جواد – علیه السلام – چنین نقل شده است:
«میان دو کوه طوس مشتى از خاک بهشت نهاده شده است، هر که داخل آن شود، روز قیامت از آتش در امان خواهد بود.»(۱۷)۷ – وعده بهشت
بهشت از دیرباز آرزوى مؤمنان و خداجویان بوده است؛ رسیدن به بهشت کار آسانى نیست و شرایط و ویژگیهاى متنوع و متعددى باید در آدمى پدید آید تا قابلیت ورود به آن را پیدا کند. حرم پاک و پاکیزه على بن موسى الرضا – علیه السلام – که مطاف فرشتگان و محل آمد و شد آنان و کانون راز و نیاز عارفان و سوز و گداز مومنان و عاشقان اهل بیت است، در واقع، پارهاى از بهشت است که خداوند آن را در زمین نهاده است. ورود به این حرم بى همتا نوعى انس با بهشت و بهشتیان است و کسى که با معرفت و فروتنانه حضرت رضا – علیه السلام – را در این مکان زیارت کند، راه ورود به بهشت را براى خود هموار کرده است.
در روایتى که در این باره از پیامبر خدا، امام کاظم، امام جواد و امام رضا – علیهم السلام – نقل شده تاکید فراوان شده است که پاداش زیارت آن حضرت بهشت است. براى توضیح بیشتر این مطلب نقل متن روایات مناسب به نظر مىرسد:
رسول خدا – صلى الله علیه وآله – فرمود:
«اوجب الله عزوجل له الجنه(۱۸).»
از امام موسى بن جعفر و امام جواد – علیهماالسلام – نقل شده است:
«فله الجنه.(۱۹)»
«کسى که قبر پسرم را زیارت کند، بهشت از آن اوست.»
امام جواد – علیه السلام – فرمود:
«ضمنت لمن زار قبر ابى بطوسٍ عارفاً بحقه الجنه على الله تعالى.(۲۰)»
«من ضامن بهشت براى کسى هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند وحق او را بشناسد.»
عبدالعظیم حسنى از امام جواد – علیه السلام – چنین نقل کرده است:
«الجنه واللَّهِ(۲۱).»
«سوگند به خدا، بهشت براى کسى است که قبر پدرم رازیارت کند.»
امام جواد – علیه السلام – در پاسخ به این سؤال که ثواب کسى که در خراسان زائر پدر شما باشد، چیست؟ فرمود:
«الجنهُ واللهِ الجنهُ واللهِ(۲۲).»
«سوگند به خدا بهشت است، سوگند به خدا بهشت است.»
حضرت رضا – علیه السلام – فرمود:
«حشر فى زمرتنا وجعل فى الدرجات العُلى من الجنه رفیقنا(۲۳).»
«کسى که مرا در غربت زیارت کند، خدا او را با ما محشور خواهد کرد و در درجهها و مراتب عالى رفیق ما خواهد بود.»
همان طور که ملاحظه شد در برخى از این روایات بهشت پاداش و نتیجه زیارت امام رضا – علیه السلام – قرار داده شده است و در برخى، امام جواد – علیه السلام – یک بار سوگند یاد کرده و در برخى از آنها دو بار به خدا سوگند یادکرده است که بهشت از آن کسى است که آن حضرت را زیارت کند. در بعضى از این روایات، حضرت با تعبیر دیگرى تأکید مىورزد و مىفرماید: من ضمانت مىکنم بهشت را براى زائران پدرم، و در بعضى از نسخهها به جاى «ضمنت»، «حتمتُ» آمده است؛ یعنى قاطعانه و از روى یقین مىگویم که بهشت پاداش زیارت آن حضرت است؛ گواین که برخى از مخاطبان حتى گروهى از شیعیان آن حضرت نمىتوانستهاند این همه پاداش را براى زیارت ایشان باور کنند. از این رو، حضرت با تاکید بسیار آن پاداش عظیم را ضمانت مىکند.
اما آن چه در این میان شگفت آور مىنماید، روایتى است که از خود آن حضرت در کتابهاى من لایحضره الفقیه و عیون اخبارالرضا و دیگر منابع مهم حدیثى نقل شده است که «حشر فى زمرتنا و جعل فى الدرجات العلى من الجنه رفیقنا(۲۴).»
این حدیث شریف در بردارنده چند نکته است:
اول آن که زائر حضرت به بهشت مىرود؛
دوم آن که در مرتبهها و مقامهاى عالى بهشت جاى مىگیرد،
سوم آن که درقیامت با ائمه – علیهم السلام – محشور مىشود و در بهشت همراه آنان است و با آنان انس و رفاقت دارد، و این پاداشى است عظیم که نشانگر جایگاه ویژه و بى همتاى حضرت رضا – علیه السلام – در درگاه الهى است.
در این جامناسب مىنماید به روایت دیگرى که مضمون شگفت آور و دلانگیزى درباره فضیلت زیارت آن حضرت دارد، اشاره شود:
آن حضرت مىفرماید
«آگاه باشید! هر کس مرا در غربتم در طوس زیارت کند، روز قیامت در درجه من، با من و آمرزیده خواهد بود(۲۵).»۸ – موقعیت خاص در قیامت
انسان در این دنیا آزاد است و مىتواند به هر عملى دست زند، هر چه مىخواهد بگوید و نیتها و آرزوهاى خود را بر طبق میل خود سامان دهد، اما خداوند همواره در قرآن تذکر داده و به آدمى نهیب مىزند که روز قیامت فراروى شما ست و آن روز دادگاهى بزرگ و واقعى در محضر خدا تشکیل شده و همه گفتارها، کردارها ونیتهاى آدمى در ترازوى سنجش قرار مىگیرد. در آن روزِ شگفتانگیز همه آدمیان مىباید پاسخ گوى اعمال خود باشند. در آن روز مردم باتوجه به اعمال و عقاید خود در گروهها و مراحل مختلفى قرار دارند و گروهى از آنان از موقعیتهاى ویژه و ممتازى برخوردارند و زائران حضرت رضا در زمره آنانند. بر طبق برخى از روایات که پیشتر به آنها اشاره شد، زائران قبر حضرت رضا – علیه السلام – از والاترین مقام و بهترین هدیه برخوردارند(۲۶).
بر پایه روایتى دیگر، هر کس حضرت رضا – علیه السلام – را زیارت کند چون روز قیامت شود، براى او منبرى در برابر منبر رسول خدا – صلى الله علیه وآله – بر پا مىکنند تاخدا از حساب خلایق فارق شود(۲۷).
راوى مىگوید: ایوب بن نوح را دیدم که آن حضرت را زیارت مىکرد و مىگفت: به طلب منبر آمدهام.
در روایت دیگرى آمده است که بهترین و با کرامتترین ورود را بر خداى متعال دارند. در برخى از این روایات فقط نام منبر پیامبر – صلى الله علیه وآله – آمده است.(۲۸)
از مجموع این روایات نکتههاى مختلفى در شأن والاى زائر امام رضا استفاده مىشود که گروهى از آنهاعبارت است از:
اول: زائر امام رضا در قیامت از موقعیت ویژهاى برخوردار است؛
دوم: او در سایه پیامبران و امامان و در برابر على و رسول خدا – صلوات الله علیهما – قرار مىگیرد؛
سوم: در طول مدت حساب جایگاهى خاص و راحت دارد.
چهارم: در مقایسه با دیگران زائران ائمه او از بالاترین درجه و بهترین هدیه برخوردار است.۹- ثواب مجاهدان و شهیدان
مجاهدان در درگاه الهى مقامى خاص دارند. خداوند مکرر در قرآن از بزرگى و فضیلتهاى آنان یاد مىکند و آن دسته از مجاهدان که خونشان بر زمین ریخته مىشود و جان به کف نهاده و در راه جانان نصار مىکنند، در زبان قرآن و سخنان معصومان – علیهم السلام – شهید گفته مىشود. شهیدان در فرهنگ اسلامى مقامى بس ارجمند و جایگاهى رفیع دارند تا آن جاکه در ردیف پیامبران از آنان یاد شده است (۲۹).
بر پایه گروهى از روایات آمده است که زائر حضرت رضا – علیه السلام – پاداشى به اندازه پاداش صدهزار مجاهد(۳۰) در راه خدا دارد. در روایت دیگرى از امام صادق – علیه السلام – چنین نقل شده است:
«مردى از فرزندان موسى بن جعفر به پا خواهد خواست، نام او مانند نام امیرالمؤمنین، على است و او در طوس در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد. او به وسیله سم کشته و در همان جا غریبانه دفن خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالى که حقش را بشناسد، خدا پاداش کسانى را به او خواهد داد که قبل از فتح مکه در راه خدا انفاق کرده و جنگیدهاند(۳۱).»
درگروهى ازروایات، زائرحضرت رضا اجرى مانند اجر شهید دارد. بر طبق این روایات، زائران حرم ملکوتى حضرت رضا – علیه السلام – مانندشهیدانى هستند که در رکاب رسول خدا – صلى الله علیه وآله – جنگیده و به شهادت رسیدهاند. شیخ صدوق از امام صادق – علیه السلام – دراین باره چنین نقل کرده است:
«یکى ازنوههاى من درسرزمین خراسان در شهرى که به آن طوس مىگویند، کشته خواهد شد. هر کس در حالى که حقش را مىشناسد او را زیارت کند، روز قیامت دستش را مىگیرم و او را داخل بهشت مىکنم؛ گرچه در زمره انجام دهندگان گناه کبیره باشد. هرکس او را زیارت کند در حالى که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانى که باایمان و از روى حقیقت جلوى رسول خدا به شهادت رسیدهاند، خواهد داد(۳۲).»
همه کسانى که درجنگ جان مىبازند شهید به شمارنمى آیند و شهید کسى است که فقط براى خدا و با ایمان و اعتقاد به خدا و در راه او خونش بر زمین ریخته شود، اینان شهیدان حقیقى هستند.۱۰ – پاداش زیارت رسول خدا
رسول خدا محمد بن عبدالله – صلوات الله علیه و آله – خاتم پیامبران و برترین، بهترین و با فضیلتترین مخلوق خدا است. کسى که آن حضرت را زیارت کند، مثل آن است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
زید شحام مىگوید: از امام صادق – علیه السلام – پرسیدم: پاداش کسى که رسول خدا را زیارت کند چیست؟
فرمود: «مانند کسى است که خدارا در عرشش زیارت کرده است.»
پرسیدم: ثواب کسى که یکى از شما را زیارت کند، چیست؟
فرمود: «مانند پاداش کسى است که رسول خدا – صلوات الله علیه وآله – را زیارت کرده باشد(۳۳).
در روایتهاى مختلفى پاداش زیارت حضرت رضا- علیه السلام- مانند پاداش کسى قرار داده شده است که رسول خدا- صلوات الله علیه وآله- را زیارت کرده باشد.
امام موسى بن جعفر- علیه السلام – فرمود:
«پسرم، على -علیه السلام- مظلومانه با سم کشته خواهد شد و در طوس در کنار هارون دفن مىشود. هر کس اورا زیارت کند، مانند آن است که رسول خدا – صلوات الله علیه وآله – را زیارت کرده است.»(۳۴)
جناب شیخ طوسى – قدس سره – از حضرت رضا – علیه السلام – در این باره این گونه نقل کرده است: حسن بن على بن فضال مىگوید: از امام على بن موسى الرضا – علیه السلام- شنیدم که فرمود:
«در خراسان بقعهاى است که در آینده محل رفت و آمد فرشتگان مىگردد و همواره تازمانى که قیامت فرا رسدو در صور دمیده شود گروهى از ملائکه از آسمان به سوى آن بقعه فرود مىآیند و گروهى از آنان از آن جا به آسمان مىروند.»
پرسیدند: اى پسر رسول خدا! این بقعه، چه بقعهاى است؟
حضرت فرمود:
«سوگند به خدا این بقعه بوستانى از بوستانهاى بهشتى است، هر که مرا در آن بقعه زیارت کند، مانند کسى است که رسول خدا- صلوات الله علیه وآله- را زیارت کرده و خدا براى او پاداش هزار حج نیکو و هزار عمره قبول شده را خواهد نوشت و من و پدرانم روز قیامت شفیع او خواهیم بود(۳۵).»۱۱- با فضیلتتر از همه زیارت ها
همان طور که پیشتر اشاره شد، زیارت قبر پیامبر خدا- صلوات الله علیه وآله- فاطمه زهراو دیگرمعصومان -علیهم السلام- فضیلت و پاداش ویژه وعظیمى دارد. در این میان، زیارت طلایه دار شهیدان تاریخ واسوه آزادگان جهان، سیدالشهدا – علیه السلام – امتیاز خاص به خود را دارد. اما روایاتى نشانگر آن است که زیارت حضرت رضا – علیه السلام – حتى از زیارت امام حسین – علیه السلام- نیز پاداش بیشترى دارد.(۳۶) بر طبق گروهى از روایات، روز قیامت زائران رسول خدا و ائمه – علیهم السلام- موقعیت ممتاز و ویژهاى دارند، اما زائران قبر حضرت رضا- علیه السلام – از والاترین مقام و بهترین هدیه برخوردار خواهند بود.(۳۷) در یکى از این روایات تعبیرى شگفتانگیز آمده است. حضرت رضا – علیه السلام – فرمود:
«زائر من روز قیامت در درجه من، و با من آمرزیده خواهد شد.»
یشتر روایتى آورده شد که زائر حضرت رضا در درجهها و مراتب عالى بهشت با ائمه خواهد بود.(۳۸)
روایاتى از این دست- به ویژه روایت اول – نشانگر آن است که زیارت حضرت رضا- علیه السلام-بیشترین فضیلت را دارد. دربرخى از روایات به گونهاى دیگر این مطلب نقل شده است: حضرت عبدالعظیم حسنى مىگوید: به امام جواد عرض کردم درباره قبر امام حسین و قبر پدر بزرگوار شما در طوس تردید دارم؛ نمىدانم به طوس براى زیارت پدرتان مشرف گردم یا به کربلا روم براى زیارت امام حسین – علیه السلام – ، آن حضرت فرمود: همین جابمان، آن گاه از اتاق بیرون رفت و برگشت در حالى که اشکهایش بر دو گونهاش جارى بود. پس فرمود:
«زائران قبر امام حسین – علیه السلام – فراوانند و زوار قبر پدرم کم اند(۳۹).»
جناب على بن مهزیار مىگوید: به امام جواد- علیه السلام – عرض کردم: آیا زیارت حضرت رضا – علیه السلام – فضیلت بیشترى دارد یا زیارت امام حسین – علیه السلام – حضرت فرمود:
«زیارت قبر پدرم با فضیلتتر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین مىروند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت مىکنند(۴۰).»
از امام صادق – علیه السلام- در این باره مطلبى نقل شده است که مىتواند شاهدى مناسب براى مضمون این حدیث باشد. آن حضرت اشاره مىکند که زائران حضرت رضا – علیه السلام – در برههاى از زمان خاص و کم بلکه کمتر خواهند بود(۴۱). بدین سان، روایاتى که درباره برترى و فضیلت داشتن زیارت حضرت رضا-علیه السلام- درمقایسه بادیگر معصومان – علیهم السلام- نقل شد، دو گونه بود: بخش اول به طور روشن نشان گر پاداش افزونتر وموقعیت ممتازترى بود که زائران حضرت رضا-علیه السلام – داشتند. بخش دوم روایاتى بود که از آن رو زیارت آن حضرت را بر زیارت امام حسین – علیه السلام – ترجیح مىداد که قبر حضرت زائر ندارد، برخلاف ضریح مقدس امام حسین که همه شیعیان به زیارت آن حضرت مىروند. از این رو، همان طور که برخى از دانشوران بزرگ شیعه نوشتهاند مىتوان این روایات را ویژه آن روزگار دانست؛ روزگارى که شیعیان دوازده امامى در خراسان اندک بودند و تفرقه بر جامعه تشیع به ویژه در ایران سایه افکنده بود؛ از این رو، قبر با برکت آن حضرت زائران کمترى داشت وتنها آنان که به امامت و معصوم بودن آن حضرت معرفت داشتند، خالصانه به زیارت آن مرقد نورانى مىشتافتند. از این رو، امام جواد- علیه السلام-به جناب عبدالعظیم حسنى فرمود که زیارت قبر امام رضا-علیهالسلام- فضیلت بیشترى دارد و به دلیل آن هم اشاره فرمود.
علامه مجلسى در توضیح این حدیث مىنویسد:
برپایه این روایت در هر زمانى که قبر یک یا چند معصوم – علیه السلام – زائران کمترى داشته باشد، زیارت آن مرقد فضیلت بیشترى دارد.»
بدین ترتیب، اکنون که وهابیان ساده لوح حرم مطهر امام هادى و امام عسکرى – علیهماالسلام – را تخریب کردهاند و اکنون مدتها است هیچ شیعهاى نمىتواندبه زیارت آن دو ولى، حجت و نور خدا برود، در این زمان اگر کسانى بتواند بابرنامههاى سیاسى نظامى و یاهر راه دیگرى مسیر زیارت و تعمیر حرم آن دو امام بزرگ را فراهم آورند، با فضیلتترین و بهترین عمل را انجام دادهاند.
علامه مجلسى در توضیح حدیث على بن مهزیار چنین نوشته است: شاید این حدیث ویژه آن روزگار باشد؛ چه این که جز شیعیان خاص که به درستى این فضیلت زیارت حضرت رضارا مىدانستند، دیگر شیعیان به زیارت آن حضرت نمىشتافتند. بر طبق این تحلیل، در هر زمانى هر امام معصومى که زائر کمترى داشته باشد، ثواب زیارت او افزونتر خواهد بود.(۴۲)
به هر حال، اعتماد بر ظاهر این روایات نیز از احتمال هایى است که تاحدودى قابل ملاحظه است و بر اساس آن باید گفت: زیارت امام رضا – علیه السلام- افضل از زیارت دیگر ائمه خواهد بود.۱۲- استجابت دعا
خداوند متعال مىفرماید «ادعونى استجب لکم» بر طبق این آیه شریفه، خداى متعال وعده دادهاست دعاى بندگان خود رابه اجابت برساند، اما دعابراى این که مستجاب شود اولاً واقعاً باید دعا باشد و بنده از سر بندگى و باهمه وجود از خداى خود خواستهاش را بخواهد، و ثانیاً باید شرایط دعا را آن طورکه در دیگر آیات قرآن و روایات رسیده است، داشته باشد. در این میان پارهاى از امور در مستجاب شدن دعاهاتاثیر فراوان دارد. به عنوان مثال، زمان و مکان دعاکردن در به ثمر نشستن دعاها تاثیر فراوان دارد. دعا کردن در شب قدر، شبهاى ماه رمضان، ایام شهادت معصومان مانند: روز عاشورا، شب عرفه، عید قربان و جمعه با دیگر ایام متفاوت است. به همان سان که دعا کردن در کنار خانه خدا، مسجد پیامبر، مسجد کوفه، زیر گنبد امام حسین- علیه السلام- و…با مکانهاى عادى تفاوت دارد.
از مکان هایى که همواره رحمت و عنایتهاى خاص الهى بر آن فرود مىآید و از نورانیت ویژه و صفاى معنوى بى بدیلى برخوردار است، حرم مطهر على بن موسى الرضا – علیه السلام – است، اوضاع و احوال و شرایط و اوصاف حرم مطهر زمینه را فراهم مىآورد و شرایطى را رقم مىزند که زائر به خداى متعال نزدیک شود و زمینه به هدف رسیدن دعاهاى او فراهم آید.
یاسر، خادم امام على بن موسى الرضا – علیه السلام – از آن حضرت چنین نقل مىکند:
«براى زیارت هیچ قبرى جز قبرهاى ماسفر نکنید، بدانید که من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس براى زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد(۴۳).»
درروایت دیگرى از امام هادى – علیه السلام – نقل شده است:
«هر کس حاجتى دارد، باید به زیارت قبرجدم، على بن موسى الرضا – علیه السلام – در طوس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالاى سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد(۴۴).»
ادامه داردپی نوشت ها:
۱) جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص ۶۷، ۹۱، ۹۶و۱۰۷؛ کامل الزیارات ص ۱۲۲؛ مقنعه، ص۷۳؛ جامع احادیث الشیعه ج ۱۵ص۹۱٫
۲) عن الحسن بن على الوشاء قال سمعت اباالحسن الرضا یقول: «ان لکل امام حق فى عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیاره قبورهم فمن زارهم رغبه فى قبورهم و تصدیقاً بما رغبوا فیه کان ائمتهم شفعائهمیوم القیامه.» کافى، ج۴، ص۵۶۷؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص ۲۶۱؛ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص ۴۵۹٫
۳) عن الحسن بن على الوشاء قال: قلت للرضاعلیه السلام مالمن زار قبر أحد من الأئمه؟ قال: «له مثل من أتى قبر ابى عبدالله – علیه السلام – »، قال: قلت: وما لمن زار قبر ابى عبدالله – علیه السلام – ، قال: «الجنه والله.» جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص ۹۱؛ مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۸۳٫
۴) عن عبدالرحمن بن مسلم عن ابى عبداللَّه – علیه السلام – أنه قال: «من زارنا فى مماتنا فکأنما زار فى حیاتنا.» جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص ۹۲٫
۵) الوافى، ج۱، ص۱۵۸۹؛ مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص ۳۷۲؛ بحارالانوار، ج۱۰۱، ص ۳۶۷٫
۶) بحار الانوار، ج۱۰۱، ص۳۶۷ و۳۳٫
۷) من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۳۴۹؛ تهذیب، ج۶، ص ۸۵، امام رضا – علیه السلام – : پاداش زیارت قبرمن معادل هزارحج وهزارعمره مقبول است وامام جواد – علیه السلام – درپاسخ به پرسش سؤال کننده مىفرماید: بلکه معادل یک میلیون حج است به شرط آن که زایر حق آن حضرت رابشناسد. بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۳٫
۸) کافى، ج۴، ص۵۸۵؛ تهذیب، ج۶، ص۸۵؛ بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۴۳: عن یحیى بن سلیمان المازنى عن ابى الحسن موسى – علیه السلام – قال: «من زار قبر ولدى على کان له عند الله سبعین حجه مبروره. قال: قلت: سبعین حجه؟ قال: نعم وسبعین الف حجه. قال: قلت سبعین الف حجه؟ قال: رُبّ حجه لا تقبل. من زاره وبات عنده لیله کمن زار الله فى عرشه….»
۹) قال ابوجعفر – علیه السلام – : «من زارقبر ابى بطوس غفرالله له ماتقدم من ذنبه وماتأخر.» کافى، ج۴، ص۵۸۵٫
۱۰) عن الوشاء قال: قال الرضا – علیه السلام – : «انى سأقتل مظلوماً بالسّم فمن زارنى عارفاً بحقى غفرالله ما تقدم من ذنبه و ما تأخر.»عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۶: بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۲۸٫
۱۱) عن الصدوق، قال: و روى حمدان الدیوانى عن الرضا – علیه السلام – أنه قال: «من زارنى على بُعد دارى، أتیته یوم القیامه فى ثلثه مواطن، حتى أخلصه من أهوالها، اذا تطایرت الکتب یمیناً و شمالاً و عند الصراط و المیزان.» من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۳۵؛ تاریخ نیشابور، ص۱۹۱؛ سیره امام رضا، ص۱۲۳؛ تهذیب، ج۶، ص۸۵؛ خصال، ص۱۶۷؛ کامل الزیارات، ص۳۰۴؛ ر.ک: بحار الانوار، ج۱۰۱، ص۴۰٫
۱۲) عن البزنطى، قال: سمعت الرضا – علیه السلام – یقول: ما زارنى احد من اولیایى عارفاً بحقى الا شفعت فیه یوم القیامه.» من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳؛ امالى، صدوق، ص۱۱۹٫
۱۳) على بن الحسن الفضال عن ابیه، قال: سمعت اباالحسن، على بن موسى الرضا – علیه السلام – یقول: «انا مقتول و مسموم و مدفون بأرض غربه. أعلم ذلک بعهد عهده الى أبى، عن آبائه، عن على بن ابى طالب، عن رسول الله – صلى الله علیه و آله – ألا فمن زارنى فى غربتى کنت أنا و آبابى شفعائه یوم القیامه، و من کنا شفعائه نجى و لو کان علیه مثل وزرالثقلین.» عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۳؛ امالى صدوق، ص۶۱۱؛ بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۵٫
۱۴) من لایحضره الفقیه،ج۲، ص۵۸۵؛ وسائل الشیعه،ج۱۴، ص۵۵۵ «روى حسن بن على بن فضال عن ابى الحسن على بن موسى الرضا – علیه السلام – قال له رجل من أهل خراسان: یابن رسول الله! رأیت رسول الله – صلى الله علیه و آله – فى المنام کأنّه یقول لى: کیف أنتم اذا دفن فى ارضکم بضعتى و استحفظتم ودیعتى، و غیّب فى ترابکم نجمى، فقال له الرضا – علیه السلام – أنا المدفون فى أرضکم و أنا بضعه من نبیّکم و انا الودیعه و النجم الا فمن زارنى و هو یعرف ما اوجب الله عز و جل من حقى و طاعتى فأنا و آبائى شفعاؤه یوم القیامه و من کنا شفعائه نجىو لو کان علیه مثل وزر الثقلین الجن و الانس.»
۱۵) عن عبدالعظیم الحسنى قال سمعت محمدبن على الرضا – علیه السلام – یقول: ما زار أبى أحد فأصابه أذى من مطر أو برد أو حر الا حرّم الله جسده على النار.» وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۶۰؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۸۷٫
۱۶) عن الصادق، جعفر بن محمد عن ابیه عن آبائه عن امیرالمومنین، على – علیه السلام – قال: قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – ستدفن بضعه منّى بأرض خراسان لایزورها مومن الاوجب الله – عزوجل – له الجنه و حرم جسده على النار.» عیون اخبار الرضا، ج۲، ص ۲۵۵؛ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص ۵۸۵٫
۱۷) عن ابى هاشم داودبن القاسم الجعفرى، قال: سمعت أبا جعفر محمد بن على یقول: انّ بین جبلى طوس قبضه قبضت من الجنه من دخلها کان آمناً یوم القیامه من النار.» عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۲۵۶٫
۱۸) من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۵۸۵؛ کامل الزیارات، ص ۹۱۷٫ دو بند این روایت در کامل الزیارات از امام جواد – علیه السلام – نقل شده است. تهذیب، ج ۶، ص ۹۷، نیز از امام موسى بن جعفر – علیه السلام – ص ۹۲۵؛ جامع احادیث الشیعه، ج ۱۵، ص ۳۵۷٫
۱۹) همان.
۲۰) عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۵۶؛ رک: وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۵۵۶٫ این حدیث در مَنْ لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳ از امام جواد علیه السلام نقل شده است
۲۱) کامل الزیارات، ص۹۲۳؛ عیون اخبارالرضا، ص۲۵۷؛ بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص۳۶؛ ثواب الاعمال، ص۱۲۳؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۸۹٫
۲۲) عیون اخبار الرضا، ۲۵۷؛ ثواب الاعمال، ص۱۲۳٫
۲۳) عیون اخبار الرضا، ص۲۵۶؛ من لایحضره الفقیه، ص۵۸۵؛ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۶۸٫
۲۴) من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۵؛ مسندالرضا، ج۱، ص۱۴۹٫
۲۵) وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۵۸؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۸۷؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۶۴: فقال الرضا – علیه السلام – …: «ولاتنقضى الایام و اللیالى حتى تصیر طوس مختلف شیعتى وزوارى الاومن زارنى فى غربتى بطوسٍ کان معى فى درجتى یوم القیامه مغفوراً له.»
۲۶) ثم یمدّ المضمار فیقعد معنا من زار قبور الائمه الا ان اعلاهم درجه واقربهم حبوه من زار قبر ولدى على – علیه السلام – .» کامل الزیارات، ترجمه سید محمد جواد ذهنى تهرانى، ص۹۲۶؛ ابن قولویه در کامل الزیارات این حدیث رابه دو سند نقل کرده است؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۹۵؛ کافى، ج۴، ص۵۸۵٫
۲۷) بنى له منبرا بحذاء منبر رسول الله و على – علیهماالسلام – حتى یفرغ الله من حساب الخلایق.» کامل الزیارات، ص۹۲۰؛ الکافى، ج۴، ص۵۸۵٫
۲۸) بحارالانوار، ج۱۰۲، ۴۶ ص ۳۴ – ۴۲، ح۱۲، ۱۶، ۲۳، ۴۱، ۴۴٫
۲۹) ومن یطع الله والرسول اولئکَ مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداو الصالحین و حسن اولئک رفیقاً» سوره نسا (۴) آیه۶۹٫
۳۰) من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۵؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص ۲۵۶٫
۳۱) الحسین بن زید عن ابى جعفر، قال سمعته یقول: یخرج رجل من ولد موسى، اسمه اسم امیرالمؤمنین فیدفن فى ارض طوس و هى من خراسان یقتل فیها بالسم فیدفن فیها غریباً فمن زاره عارفاً بحقه اعطاه الله تعالى أجر من انفق من قبل الفتح و قاتل.» من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۸۵؛ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۵۳، علاوه برمنابع فوق در مجالس صدوق نیزنقل شده است. لازم به یادآورى است که ثواب آنان که قبل ازفتح مکه انفاق کرده و در راه خدا براى دفاع ازاسلام و پیامبر سینه سپرکرده وجنگیدهاند به اندازهاى زیاد است که قابل شمارش نیست. خداوندمى فرماید: «لایستوى منکم من انفق من قبل الفتح وقاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا من بعد وقاتلوا»؛ زیرا انفاق وجهاد در راه خداقبل ازفتح مکه بسیارسخت ودشواربود.
۳۲) حمزه بن حمران، قال: «قال ابوعبدالله تقتل حفدتى بأرض خراسان فى مدینه یقال لهاطوس من زاره الیهاعارفاً بحقه اخذته بیدى یوم القیامه وأدخلته الجنه وان کان من اهل الکبایر…من زاره عارفاً بحقه اعطاه الله عزوجل أجر سبعین شهیداً ممن استشهد بین یدى رسول الله على حقیقته.» من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۴؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۳۶۵٫ قال المجلسى: «على حقیقته اى کائناً على حقیقه الایمان أو شهاده حقیقیه.» بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۳۵٫
۳۳) عن زید الشحام، قال: قلت لابى عبد الله – علیه السلام – : مالمن زار رسول الله – صلى الله علیه وآله – قال: کمن زارالله – عزوجل – فوق عرشه. قال: قلت: فما لمن زار احدمنکم؟ قال: کمن زار رسول الله. تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴؛ کافى، ج۴، ص۵۸۵،؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۱۹٫
۳۴) عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۰؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۹۴: «إنّ ابنى علیّاً مقتول بالسمّ ظلماً، مدفون الى جنب هارون: من زاره کمن زار رسول اللَّه – صلى اللَّه علیه وآله – .»
۳۵) عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۵۵؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۲۹۴؛ تهذیب الاحکام، ج۶، ص۱۰۸؛ فقیه، ج۲، ص۵۸۵: «عن ابى الحسن الرضا – علیه السلام – انه قال إنّ بخراسان لبقعه، یأتى علیها زمان تصیر مختلف الملائکه، فلایزال فوج ینزل من السماء وفوج یَصعَد الى ان ینفخ فی الصور. فقیل له: یابن رسول الله وأیه بقعه هذه؟ قال: هی أرض طوس وهى والله روضه من ریاض الجنه، من زارنى فى تلک البقعه کمن زار رسول الله – صلى الله علیه وآله – وکتب الله ثواب الف حجه مبروره والف عمره مقبوله وکنت انا وآبائی شفعاه یوم القیمه.»
۳۶) حقیقت آن است که مقایسه زیارت حضرت رضا با دیگر امامان معصوم – علیهما السلام – نکتهاى است که نمىتوان آن را با عقل ومعلومات بشرى سنجید و معین کرد وتنهاراه فهمیدن مسائلى ازاین دست روایات رسیده ازمعصومان -علیهم السلام-است و گرنه کنه این قضیه را جز خود آنان ندانسته و نخواهند دانست.
۳۷) کامل الزیارات، ص۹۲۶؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۹۵؛ کافى،ج۲، ص۸۵۸٫
۳۸) من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۵؛ مسندالرضا، ج۱، ص۱۴۹٫
۳۹) عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۶۱؛ جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۹۶: «عن عبدالعظیم بن عبدالله الحسنى، قال: قلت لابى جعفر، قد تحیّرت بین زیاره قبر أبى عبدالله وبین زیاره قبر ابیک بطوس؟ فما ترى؟ فقال لى: مکانک. ثم دخل و خرج و دموعه تسیل على خدیه، فقال: زوار ابى عبدالله کثیرون و زوار قبر أبی بطوس قلیلون.»
۴۰) کافى، ج۴، ص۵۸۴؛ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۲؛ تهذیب، ج۶، ص۸۴؛ عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۶۳: «عن على بن مهزیار، قال: قلت لابى جعفر – علیه السلام – جعلت فداک زیاره الرضا أفضل أم زیاره أبی عبدالله الحسین؟ قال: زیاره أبی أفضل وذلک أنّ أبا عبدالله یزوره کل الناس وأبی لایزوره الاالخواص من الشیعه.»
۴۱) جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۹۶؛ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۶۳: «عن الصادق – علیه السلام – قال یقتل لهذا – وأومأ بیده الى موسى – ولد بطوس لایزوره من شیعتنا الاّ الاندر فالأندر.»
۴۲) بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۳۹٫ مجلسى دو احتمال دیگر در معناى این حدیث آورده است: یکى آن که مقصود امام آن است کهاهل سنت نیز به زیارت امام حسین – علیه السلام – مىروند، ولى امام رضا را فقط شیعیان که تعداد آنان کم تراست زیارت مىکنند، دوم آن که از فرقههاى شیعه تنها آنان که به امامت همه ائمه – علیهم السلام – اعتقاد دارند، به زیارت ایشان مىرفتند؛ چون هرکس به امامت آن حضرت اعتقاد داشت، به امامت ائمه پس ازایشان نیز معتقد بود و برخى ازمذاهب که پس از ایشان به وجود آمد، به سرعت رخت بربست.
۴۳) عن یاسر الخادم قال: قال على بن موسى الرضا – علیه الاسلام – : لاتشد الرحال الى شیئٍ من القبور الا قبورنا الا وانى مقتول بالسمّ ظلما ومدفون فى موضع غربه، فمن شد رحله الى زیارتى استجیب دعائه وغفرله ذنبه.» جامع احادیث الشیعه، ج۱۵، ص۴۹۷؛ وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۵۶۲؛ بحارالانوار، مشابه آن را از فصل الخطاب نقل کرده است: مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۳۵۷، ج۲۰ ص۴۴٫
۴۴) عن على بن محمد – علیهما السلام – من کانت له الى الله حاجه فلیزر قبر جدى الرضا بطوس وهوعلى غسل ولیصل عند رأسه رکعتین ولیسأل الله تعالى حاجته فى قنوته فانه یستجیب له مالم یسأل اثماً أو قطعیه رحم.» عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۶۲؛ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۹۹٫